Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 1 | Functiemenging | % | 2021 | 52,6 | 53,3 | op deze indicator wordt niet gestuurd |
Programma 1 | Vestigingen (van bedrijven) | per 1.000 inw.15 t/m 64jr | 2021 | 151,6 | 165,1 | 150 |
Programma 1 | Absoluut verzuim | per 1.000 leerlingen | 2018 | 1,7 | 1,9 | gelijk aan landelijk gemiddelde |
Programma 1 | Relatief verzuim | per 1.000 leerlingen | 2021 | 49 | 19 | afname |
Programma 1 | Voortijdige school- verlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | % | 2021 | 19 | 1,9 | afname naar 1,75 |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Functiemenging | De functiemengingsindex (FMI) weerspiegelt de verhouding tussen banen en woningen, en varieert tussen 0 (alleen wonen) en 100 (alleen werken). Bij een waarde van 50 zijn er evenveel woningen als banen. |
Vestigingen (van bedrijven) | Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. |
Absoluut verzuim | Het aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren dat absoluut verzuimer is (geweest) gedurende het schooljaar: de jongere is niet ingeschreven bij een onderwijsinstelling en beschikt niet over een vrijstelling. |
Relatief verzuim | Het relatieve aantal leer- of kwalificatieplichtige jongeren zonder vrijstelling dat langer dan 4 opeenvolgende weken niet ingeschreven was op school. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Vsv’ers zijn jongeren van 12 tot 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten. Een startkwalificatie is een havo of vwo diploma of minimaal een mbo-2 diploma. Het vsv-percentage staat voor het aantal vsv’ers als percentage van het aantal onderwijsdeelnemers die aan het begin van het schooljaar ingeschreven staan. |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Omvang huishoudelijk restafval | Niet gescheiden ingezameld huishoudelijk afval. |
Hernieuwbare elektriciteit | Het CBS hanteert de volgende definitie: Hernieuwbare elektriciteit is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. Hernieuwbare elektriciteit komt uit bronnen die steeds opnieuw worden aangevuld. Kernenergie valt niet onder hernieuwbare elektriciteit. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 3 | Gemiddelde WOZ waarde | duizenden euro's | 2021 | 245 | 290 | op deze indicator wordt niet gestuurd |
Programma 3 | Nieuw gebouwde woningen | per 1.000 woningen | 2021 | 7 | 8,9 | gelijke tred met huishoudensprognose voor Gouda |
Programma 3 | Demografische druk | % | 2022 | 71 | 70,3 | op deze indicator wordt niet gestuurd |
Programma 3 | Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | euro | 2022 | 1.044 | 733 | op deze indicator wordt niet gestuurd |
Programma 3 | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | euro | 2021 | 1.071 | 810 | op deze indicator wordt niet gestuurd |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Gemiddelde WOZ waarde | De gemiddelde WOZ waarde van woningen. |
Nieuw gebouwde woningen | Nieuw gebouwde woningen, exclusief overige toevoegingen, zoals transformaties. |
Demografische druk | Het aantal personen van 0 tot 20 jaar én 65 jaar of ouder per honderd personen van 20 tot 65 jaar. |
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een éénpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | Het gemiddelde totaalbedrag in euro's per jaar dat een meerpersoonshuisouden betaalt aan woonlasten. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 4 | Banen | per 1.000 inwoners van 15-64 jaar | 2021 | 788,1 | 805,5 | wordt niet op gestuurd |
Programma 4 | Jongeren met een delict voor de rechter | % | 2020 | 1 | 1 | beperkte sturing mogelijk. Streven gelijk aan landelijk gemiddelde of lager |
Programma 4 | Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | % | 2020 | 6 | 6 | beperkte mogelijk sturing. Streven gelijk aan landelijk gemiddelde of lager |
Programma 4 | Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | % | 2020 | 2 | 2 | wordt niet op gestuurd |
Programma 4 | Netto arbeidsparticipatie | % | 2020 | 68,7 | 68,4 | wordt niet op gestuurd |
Programma 4 | Personen met een bijstandsuitkering | per 10.000 inwoners | 2021 | 459,8 | 431,2 | afname |
Programma 4 | Lopende re-integratievoorzieningen | per 10.000 inwoners van 15-64 jaar | 2020 | 107,8 | 202 | wordt niet op gestuurd |
Programma 4 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 2021 | 16 | 12,9 | zie eigen indicator. |
Programma 4 | Jongeren met jeugdbescherming | % | 2021 | 1,8 | 1,2 | beperkte sturing mogelijk. Streven gelijk aan landelijk gemiddelde of lager |
Programma 4 | Jongeren met jeugdreclassering | % | 2021 | 0,4 | 0,3 | wordt niet op gestuurd |
Programma 4 | Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | per 10.000 inwoners | 2021 | 720 | x | zie eigen indicator. |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Banen | Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. |
Jongeren met een delict voor de rechter | Het percentage jongeren (12 t/m 21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin | Percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) verstaan. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren | Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV WERKbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. |
Netto arbeidsparticipatie | Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. |
Personen met een bijstandsuitkering | Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. |
Lopende re-integratievoorzieningen | Het aantal reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar. |
Jongeren met jeugdhulp | in % van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari |
Jongeren met jeugdbescherming | in % van alle jongeren tot 18 jaar, per 1 januari |
Jongeren met jeugdreclassering | in % van alle jongeren in de leeftijd van 12 tot 23 jaar, per 1 januari |
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo | Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Niet-sporters | Het percentage niet-wekelijkse sporters t.o.v. de bevolking van 19 jaar en ouder. Bevolking van 19 jaar en ouder dat niet minstens één keer per week aan sport doet. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2017 | 12 | 11 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2018 | 8 | 10 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2019 | 11 | 11 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2020 | 11 | 10 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Verwijzingen Halt | per 1.000 jongeren | 2021 | 6 | 7 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Misdrijven - Geweldsmisdrijven | per 1.000 inwoners | 2021 | 4,3 | 4,3 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | per 1.000 inwoners | 2021 | 6,6 | 6,1 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Misdrijven - Diefstallen uit woning | per 1.000 inwoners | 2021 | 1,8 | 1,3 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Programma 6 | Misdrijven - Winkeldiefstallen | per 1.000 inwoners | 2021 | 3,1 | 1,8 | Hier wordt niet op gestuurd in het Integraal Veiligheidsbeleid |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Verwijzingen Halt | Het aantal verwijzingen Halt per 1.000 inwoners van 12 tot 18 jaar. Jongeren van 12 tot 18 jaar die een licht strafbaar vergrijp plegen, worden door de politie of leerplichtambtenaren naar Bureau Halt verwezen voor een passende Halt-straf. Zij krijgen leeropdrachten en er volgen gesprekken met de jongere en de ouders. Op deze manier kunnen jongeren rechtzetten wat zij fout hebben gedaan, zonder dat zij in aanraking komen met het Openbaar Ministerie. |
Misdrijven - Geweldsmisdrijven | Het aantal geweldsmisdrijven. Voorbeelden van geweldsmisdrijven zijn seksuele misdrijven, levensdelicten zoals moord en doodslag en dood en lichamelijk letsel door schuld (bedreiging, mishandeling, etc.). |
Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Hieronder vallen brandstichting, alle vormen van vernieling en misdrijven tegen de openbare orde en het openbaar gezag. Voorbeelden van misdrijven tegen de openbare orde en tegen het openbaar gezag zijn opruiing, huis-, computer- en lokaalvredebreuk, deelneming aan een criminele of terroristische organisatie, openlijke geweldpleging, godslastering, discriminatie en het doen van een valse aangifte. Omdat het delict mensenhandel vaak onder dezelfde feitcode geregistreerd wordt als het delict mensensmokkel worden deze twee delicten samengeteld en weergegeven bij de gewelds- en seksuele misdrijven. |
Misdrijven - Diefstallen uit woning | Het aantal diefstallen uit woningen per 1.000 inwoners. |
Misdrijven - Winkeldiefstallen | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
Programma | Indicator | Meeteenheid | Periode | Gouda | Nederland | Streefwaarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Programma 7 | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2023 | n.v.t. | n.n.b. | Hier wordt niet op gestuurd. |
Programma 7 | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2023 | n.v.t. | n.n.b. | Hier wordt niet op gestuurd. |
Programma 7 | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2019 | € 596 | n.n.b. | Hier wordt niet op gestuurd. |
Programma 7 | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2021 | 25% | n.n.b. | 20% |
Programma 7 | Overhead | % van totale lasten | 2021 | 6,3% | n.n.b. | Hier wordt niet op gestuurd. |
Indicator | Toelichting |
---|---|
Formatie | De toegestane formatie in fte van het ambtelijk apparaat van de gemeente voor het begrotingsjaar op peildatum 1 januari. In Gouda is dit niet van toepassing omdat de gemeente niet werkt met het principe van toegestane formatie. |
Bezetting | Het geraamde werkelijk aantal fte's van het ambtelijk apparaat van de gemeente dat werkzaam is op peildatum 1 januari van het begrotingsjaar. In Gouda wordt geen raming opgesteld van de werkelijke bezetting voor een begrotingsjaar. |
Apparaatskosten | Alle personele en materiële kosten die verbonden zijn aan het functioneren van de organisatie, exclusief griffie en bestuur. |
Externe inhuur | Het uitvoeren van werkzaamheden in opdracht van een bij de gemeente in dienst zijnde opdrachtgever, door een private organisatie met winstoogmerk, door middel van het tegen betaling inzetten van personele capaciteit en deskundigheid, zonder dat daar een arbeidsovereenkomst of aanstelling tussen organisatie en de daarbij ingezette personen aan ten grondslag ligt. |
Overhead | Alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces in verhouding tot het totaal saldo van de lasten (exclusief toevoegingen aan reserves) volgens de begroting. |