De gemeente Gouda hanteert bij de vaststelling van de tarieven voor 2023 een kostendekkende tarifering als uitgangspunt.
Onderstaand zijn de kostprijsonderbouwingen van de tarieven voor leges, afvalstoffenheffing en rioolheffing voor 2023 weergegeven.
De kostendekkendheid van de leges is in 2021 nader onderzocht en geheel geactualiseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van kostendekkendheid.nl. Een webapplicatie die door een groot aantal gemeenten (meer dan 100) wordt gebruikt. In samenwerking met kostendekkendheid.nl en de diverse deelnemende gemeenten wordt de komende jaren meer onderzoek verricht naar de kostendekkendheid van de leges. Het doel is een hogere kwaliteit van de legesproducten (snellere dienstverlening), meer transparantie en lagere kosten.
Titel 1 Algemene dienstverlening
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kosten-dekking | |||
---|---|---|---|---|---|---|
1.1 Burgerlijke stand | 104 | 85 | 81,61% | |||
1.2 Reisdocumenten en NL ID-kaart | 288 | 281 | 97,25% | |||
1.3 Rijbewijzen | 171 | 165 | 96,18% | |||
1.4 Verstrekking Basisreg Personen | 50 | 34 | 68,25% | |||
1.5 Overige Publiekszaken | 34 | 24 | 72,06% | |||
1.7 Gemeentearchief | 0 | 0 | 0,00% | |||
1.9 Geluidshinder | 0 | 0 | 0,00% | |||
1.11 Huisvestingswet | 16 | 0 | 0,00% | |||
1.13 Verkeer en Vervoer | 95 | 38 | 39,78% | |||
1.14 Leegstandswet | 0 | 0 | 61,64% | |||
1.16 Kansspelen | 0 | 0 | 83,29% | |||
1.17 vervallen | 0 | 0 | 0,00% | |||
1.18 Diversen | 3 | 1 | 45,99% | |||
Totaal titel 1 | 762 | 628 | 82,44% |
Titel2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunnig
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kosten-dekking | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2.1 Begripsomschrijving | 0 | 0 | 0,00% | |||
2.2 Vooroverleg / beoordeling conceptaanvraag | 40 | 43 | 108,16% | |||
2.3 Omgevingsvergunning | 2.630 | 1.908 | 72,53% | |||
2.4 Vermindering | 0 | -3 | 0,00% | |||
2.5 Teruggaaf | 0 | -0,3 | 0,00% | |||
2.6 Intrekking Omgevingsvergunning | 0 | 0 | 0,00% | |||
2.7 Wijziging omgverg agv wijz project | 2 | 1 | 64,90% | |||
2.8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | 0 | 0 | 0,00% | |||
2.9 Omgevingsvergunningen uit de verordening fysieke leefomgeving | 51 | 40 | 78,53% | |||
2.10 In deze titel niet benoemde beschikking | 3 | 5 | 140,72% | |||
Totaal titel 2 | 2.726 | 1.993 | 73,13% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Legesverordening | Totale lasten | Totale baten | Kosten-dekking | |||
---|---|---|---|---|---|---|
3.1 Horeca | 28 | 31 | 108,36% | |||
3.2 Organiseren evenementen of markten | 75 | 28 | 37,11% | |||
3.3 Prostitutiebedrijven | 1 | 1 | 81,59% | |||
3.4 Winkeltijdenwet | 0 | 0 | 0,00% | |||
3.5 vergunning ter bescherming van het ondernemersklimaat | 0 | 0 | 0,00% | |||
3.6. in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | 0,00% | |||
Totaal titel 3 | 104 | 59 | 56,95% |
Recapitulatie
Titel | Lasten taakvelden | Totale lasten | Kosten-dekking | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1 | 762 | 628 | 82,44% | |||
Titel 2 | 2.726 | 1.993 | 73,13% | |||
Titel 3 | 104 | 59 | 56,95% | |||
Totale tarieventabel | 3.592 | 2.681 | 74,63% |
Voor de berekening van de kostendekkendheid is gebruik gemaakt van de 'Handreiking kostentoerekening leges en tarieven' (opgesteld in opdracht van het ministerie van Binnenlandse zaken) en van het kostenmodel van de VNG. Er mogen alleen kosten worden toegerekend die direct met de dienstverlening samenhangen. Alle directe lasten die op de betreffende taakvelden staan worden betrokken in de berekening. Het gaat hierbij om de taakvelden Burgerzaken, Openbare orde en veiligheid, Parkeren, Openbaar groen en (openlucht) recreatie, Milieubeheer en Wonen en bouwen. Directe kosten zijn bijvoorbeeld; kosten voor afdrachten van rijksleges voor rijbewijzen en reisdocumenten, inzet van de medewerkers van de Omgevingsdienst, perceptiekosten (kosten heffen en invorderen) maar ook automatiseringskosten en uren van medewerkers die direct kunnen worden toegerekend aan de betreffende producten.
In de kolom opbrengsten staan de leges inkomsten van de betreffende dienstverlening. Wanneer de opbrengsten worden afgezet tegen de kosten resulteert de kostendekkendheid. Een kostendekkendheid van minder dan 100% betekent dat de geraamde lasten hoger zijn dan de geraamde baten.
In de tabel is per heffing de mate van kostendekkendheid voor het begrotingsjaar aangegeven. Het is van belang dat de totale legesverordening de 100% kostendekkingsnorm niet overschrijdt. De maximale kostendekkendheid van 100% geldt dus niet per tarief. Door kruissubsidiëring binnen titels van de legesverordening is het mogelijk om de 'winst' van bepaalde legesproducten te gebruiken om het 'verlies' op andere producten te dekken.
Uit de tabel blijkt dat de geraamde baten van de verordening niet uitgaan boven de totale geraamde lasten van de verordening. Dit geldt ook wanneer de drie titels in de legesverordening individueel worden bekeken.
Titel I is voor 82% kostendekkend. Er is weinig ruimte om de tarieven te verhogen omdat de opbrengsten voornamelijk worden veroorzaakt door de paspoorten en rijbewijzen. Deze tarieven zijn momenteel gelijk aan de maximaal toegestande hoogte.
Titel II is voor 73% kostendekkend.
Titel III is voor slechts 56% kostendekkend. Het betreft echter een klein onderdeel van de legesverordening. De kostendekking voor evenementvergunningen is laag. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit bij veel gemeenten niet kostendekkend.
Kostenonderbouwing afvalstoffenheffing 2023
Omschrijving | 2023 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld afval | 10.520 | |||||
Inkomsten excl. heffingen | 713 | |||||
Netto kosten | 9.806 | |||||
|
| |||||
Toe te rekenen kosten: |
| |||||
Overhead | 0 | |||||
Kwijtschelding | 976 | |||||
Compensabele BTW | 2.244 | |||||
Totaal kosten | 13.026 | |||||
|
| |||||
Opbrengst afvalstoffenheffing | 13.026 | |||||
Dekking | 100,0% |
Uitgangspunt bij de bepaling van de hoogte van de afvalstoffenheffing 2023 is 100% kostendekking. Alle kosten die op het taakveld Afval staan, worden betrokken bij de berekening van de heffing. Het betreft hier zowel de kosten van afvalinzameling als van afvalverwerking. Daarnaast worden de kapitaallasten van reeds uitgevoerde investeringen (bijvoorbeeld ondergrondse containers) en de kosten van de kwijtscheldingen afvalstoffenheffing meegenomen.
Kostenonderbouwing rioolheffing 2023
Omschrijving | 2023 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld riolering | 15.230 | |||||
Inkomsten excl. heffingen | 0 | |||||
Netto kosten | 15.230 | |||||
|
| |||||
Toe te rekenen kosten: |
| |||||
Overhead | 0 | |||||
Kwijtschelding | 719 | |||||
Compensabele BTW | 2.965 | |||||
Totaal kosten | 18.915 | |||||
|
| |||||
Opbrengst rioolheffing | 18.915 | |||||
Dekking | 100,0% |
Voor de berekening van de hoogte van de rioolheffing worden alle lasten verzameld die op het taakveld Riolering staan. Bij Riolering realiseert de gemeente 100% kostendekking. Grote kostencomponent binnen Riolering zijn de kapitaallasten van de historische investeringen (rioolvervanging). Daarnaast vormen de kosten van dagelijks- en groot onderhoud ook een belangrijke kostencomponent. Kwijtscheldingen van het opgelegde gebruikersdeel van de rioolheffing worden betrokken in de kosten van Riool.